Nieuzasadniona krytyka Chin

Drukuj PDF

Felieton - Polityka bez masek
Maria Szyszkowska

Na ocenach wyrażanych przez polityków, wyłączając polityków PPS, ciąży chęć sprostania politycznej poprawności. Zresztą większość dziennikarzy także usiłuje uczynić zadość owej poprawności. W jej ramach zawiera się przede wszystkim nierzetelna krytyka Polski Ludowej oraz uznanie socjalizmu za ustrój sprzeczny z człowieczeństwem. Zapewne tę ocenę powoduje także niewiedza o tym, że funkcjonują rozmaite teorie socjalizmu i tylko jedną z nich urzeczywistniano po II wojnie światowej. Na marginesie  dodam, że  z reguły ideały ucieleśnione różnią się od swojego teoretycznego wyrazu.
Właśnie krytyka systemu chińskiego, powszechna w kulturze euroamerykańskiej, ma źródło również w tym, iż uznaje się obecnie,  że ustrój demokratyczny jest  jedynie właściwy.  Ma to uzasadniać prowadzone wojny, bowiem – jak głosi propaganda – w trosce o prawa człowieka wojska euroamerykańskie niosą demokrację. Znów dochodzi do głosu niewiedza, bo demokracja ma wiele odmian, sformułowano wiele teorii demokracji, a niektóre z nich afirmując ten ustrój czynią zastrzeżenie: mądrzejszy nie powinien podlegać głupszemu. Ta zasada faktycznie kwestionuje władzę opartą o wybory.
Warto też dodać, że wybitny filozof XX wieku i zarazem minister sprawiedliwości w Republice Weimarskiej, Gustaw Radbruch, wyjaśniał, że z ustrojem demokratycznym harmonizuje jedynie gospodarka socjalistyczna a nie kapitalistyczna, czyli neoliberalna. Otóż wszelkie teorie demokracji odwołują się do idei równości, a jedynie socjalistyczne rozwiązania ekonomiczne gwarantują wyrównanie materialne społeczeństwa. Gospodarka neoliberalna prowadzi do głębokiego zróżnicowania materialnego społeczeństwa, co przekreśla faktyczną równość jednostek w społeczeństwie. Równość formalno-prawna jest niewystarczająca.
Po tym z konieczności dłuższym wstępie pragnę przede wszystkim zaznaczyć, że skoro nie zostały rozwiązane  problemy w krajach kultury euroamerkańskiej, to traci się prawo do krytykowania innych rozwiązań społeczno-polityczno-ekonomicznych. Raczej należałoby się im z uwagą przyjrzeć.
Już w pierwszej połowie XX wieku Oswald Spengler krytykował szowinizm europejski, który wyraża się w przeświadczeniu, że kultura europejska jest doskonalsza od kultur powstałych na innych kontynentach. Ten niemiecki filozof, głośny przed II wojną światową, sformułował policentryzm kulturowy. Wskazywał, że jest wiele kultur i żadnej z nich nie można uznać za lepszą, bądź gorszą. Każda jest inna i wymaga szacunku. Szowinizm europejski utrzymuje się nadal i ujawnia się w stosunku do Chin, bowiem funkcjonuje tam chińska odmiana socjalizmu. Ceni się empatię, ale względy propagandowe powodują przemilczanie tego, że społeczeństwo w swej większości jest zadowolone w Chinach, chociażby z tego powodu, że w szybkim tempie zmniejsza się bieda.
Krytycy systemu chińskiego gromią przywódców chińskich za brak wolności, za naruszanie praw człowieka. Powstaje jednak pytanie, czy w państwach, które wprowadziły gospodarkę neoliberalną spełniona jest zasada wolności człowieka i respektowane są prawa człowieka. Milionom biednych ludzi likwidacja granic w Unii Europejskiej oraz  paszport trzymany w domu nie zmieniły sytuacji. Natomiast stało się deklaratywne bezpłatne leczenie, bezpłatna edukacja.  Zaprzeczeniem godności człowieka jest  rozwarstwienie  materialne  i uprzywilejowanie osób bogatych.
W Europie, w czasach gospodarki neoliberalnej, zostały zapomniane funkcjonujące od starożytnej Grecji następujące wartości: Prawda, Dobro, Piękno. Ich miejsce zajęło dążenie do zysku, bowiem bogacenie się metodami bezwzględnej rywalizacji i konkurencji jest wskazywane jako sens ludzkiego życia. W Polsce pewną odmianę przyniosła ideologia PiSu, bowiem rozbudowana została idea patriotyzmu. Tyle tylko, że patriotyzm miewa rozmaitą treść, co sprawia, że głosi się obecnie kult formacji, które nie są w ocenie wszystkich Polaków tego godne. A ponadto patriotyzm został zespolony z religijnością i z nienawiścią do Rosji oraz zapominaniem tego, że spod okupacji niemieckiej wyzwoliły nas wojska radzieckie.
Starsza od europejskiej kultura chińska nadal głosi kult Piękna i to również jest brane pod uwagę w rozwiązaniach gospodarczych, społecznych, politycznych. Piękno przynosi przeżycia uszlachetniające, co pomija się obecnie w kulturze euroamerykańskiej w której dominują koncerny gromadzące dobra materialne.
Krytykuje się  ustrój w Chinach, a jednocześnie niemal nikt nie protestuje wobec nazywania człowieka w Europie kapitałem ludzkim. Powstały nawet w uczelniach wyższych Katedry Kapitału Ludzkiego. A więc krytykuje się Chiny, a pustą deklaracją stają się odwołania do godności człowieka w rozmaitych dokumentach międzynarodowych precyzujących tzw. prawa człowieka.
Poważne wady demokracji i neoliberalizmu chce się przenosić na inne kontynenty.  Uczulenie na socjalizm, pozbawione obiektywnych podstaw, dominuje w naszej europejskiej kulturze. Nie przeszkadza to oczywiście temu, by stawiać pomniki Józefowi Piłsudskiemu, ale pomija się wielkie znaczenie na przykład Ignacego Daszyńskiego.
Wady neoliberalizmu to także faktyczne zanegowanie wspólnot opartych o bezinteresowne współdziałanie. Likwidacja własności spółdzielczej jest tego wyrazem. Nie ma też wątpliwości, że ograniczona stała się suwerenność państw na naszym kontynencie chociażby z uwagi na pakty wojskowe i wprowadzanie wojsk obcego państwa, o co w szczególny sposób zabiega skutecznie Polska. W rezultacie człowiek staje się osamotniony, nie może liczyć na pomoc państwa i ten skrajny indywidualizm nie wiąże się z odniesieniem do ideałów. Natomiast w Chinach funkcjonuje wartość wspólnoty. Zaletą chińskiej centralizacji jest opieka państwa, na którą mogą liczyć obywatele. Owa centralizacja cementuje naród, oszczędza czas i władza państwa może być bardziej skuteczna. Można powiedzieć, że w Chinach urzeczywistniony zostaje społeczny indywidualizm. To pojęcie z pozoru wewnętrznie sprzeczne znaczy, że rozwój właściwości indywidualnych odbywa się w powiązaniu ze świadomością, iż jest się częścią wspólnoty.
Mądrość Chin wyraża się w rozumieniu tego, że są odmiany socjalizmu i że nie należy mieć uprzedzeń, gdy rządzi się państwem.

Maria Szyszkowska

 

Wydanie bieżące

Recenzje

Ukazała się ostatnio książka autorstwa Matthew d’Ancona „Postprawda”. Na tle lektury tej książki, która jest dziennikarskim zapisem ogromnej liczby zdarzeń i informacji ukazujących głębię problemu, widzimy czym jest zjawisko postprawdy.

Więcej …
 

Rok 2018 jest rokiem Ireny Sendlerowej, wielkiej narodowej bohaterki, która w czasach niemieckiej okupacji, z narażeniem życia swojego i najbliższych, ratowała żydowskie dzieci z warszawskiego getta. Autorka książki „Sendlerowa w ukryciu” Anna Bikont dokonała wyłomu w jej biografii. Ale po kolei.

Więcej …
 

Stanisław Dubois zaliczany do grona Wielkich Socjalistów  jest postacią znaną, choć niezbyt upowszechnianą i lubianą przez historyków i media m.in. ze względu na swe usytuowanie polityczne na lewicy Polskiej Partii Socjalistycznej i nietrzymające się konwencji zasady działania. Zawsze wznosił się ponad interes własny, był niepoprawnym idealistą, których w PPS było wielu. On jednak wyróżniał się zawsze swą ideowością i patriotyzmem.

Więcej …
 

 

 
 
 
 
 

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 63 gości 

Statystyka

Odsłon : 4241757

Więcej …
 

Więcej …
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Więcej …

Temat dnia

Manipulacje prawdą

Myślę, że premier Polski powinien przemyśleć rolę swoich doradców w namówieniu go do wejścia nieumiejętnie w nurt tzw. postprawdy podczas wystąpienia w Parlamencie Europejskim. Mateusz Morawiecki nie jest premierem jednej partii, ale średniej wielkości kraju w Europie, członka Unii Europejskiej. Skutki wizerunkowe tego wystąpienia działać będą długofalowo na szkodę Polski, a rzucające się w oczy odbiegające od rzeczywistości opinie czy fake newsy zostaną zapamiętane.

Więcej …

Na lewicy

W dniu 4 lipca 2018 roku w Warszawie odbyło się wspólne spotkanie Koalicji SLD – Lewica Razem oraz Rady Dialogu i Porozumienia Lewicy. Podczas spotkania, w którym uczestniczyli liderzy większości ugrupowań lewicowych dyskutowano o aktualnej sytuacji w kraju i na scenie politycznej przed jesiennymi wyborami samorządowymi.

Więcej …
 

W Warszawie w dniu 14 czerwca 2018 r. Ruch Odrodzenia Gospodarczego opublikował list otwarty do Społecznego Komitetu Lewicy Obchodów 100-lecia Odzyskania Niepodległości  w sprawach ważnych dla Polski i Polaków.

Więcej …
 

Polska Partia Socjalistyczna opublikowała w dniu 26 czerwca 2018 roku list otwarty do polskich parlamentarzystów w prawie autonomii uczelni w związku m.in. z przygotowywaną ustawą.

Więcej …
 

W dniu 25 czerwca 2018 roku w Warszawie odbyła się konferencja „Pokój globalny, wartość nieprzemijająca”. Organizatorem była Komisja Historyczna Rady Naczelnej Polskiej Partii Socjalistycznej. Konferencja ta kontynuowała wątki rozpoczęte podczas konferencji Komisji Historycznej PPS z dnia 30 września 2017 roku dotyczącej 60-lecia Planu Rapackiego i innych polskich inicjatyw pokojowych.

Więcej …
 

18 czerwca 2018 roku w symbolicznym miejscu – przy tablicy pamiątkowej na Placu Grzybowskim w Warszawie upamiętniającej śmierć działaczy PPS, którzy w 1904 r. starli się z carskim zaborcą w walce o niepodległość i sprawiedliwość społeczną – ogłoszono powstanie koalicji wyborczej SLD - Lewica Razem.

Więcej …
 

19 maja 2018 roku w Warszawie odbyła się konferencja „Polska w Europie – Europa w Polsce”. Jej organizatorem był Ruch Odrodzenia Gospodarczego im. Edwarda Gierka.

Więcej …
 

W dniu 19 maja 2018 roku w Warszawie odbyło się posiedzenie Rady Krajowej Stowarzyszenia „Pokolenia”, konferencja na temat jednego z Wielkich Socjalistów – Stanisława Dubois (1901-1942) z cyklu „Poszukiwanie wzoru osobowego” oraz tradycyjne, organizowane rokrocznie spotkanie byłych działaczy ruchu młodzieżowego z okresu Polski Ludowej.

Więcej …
 

W dniu 10 maja 2018 roku w Warszawie odbyło się spotkanie sygnatariuszy Porozumienia Socjalistów. Przedyskutowano aktualną sytuację przed wyborami samorządowymi w Polsce, przyjęto Oświadczenie dotyczące aktualnej sytuacji politycznej i zadań lewicy socjalistycznej w okresie przed wyborami.

Więcej …
 

W dniu 7 maja 2018 r. w Pałacu Prymasowskim w Warszawie odbyło się inauguracyjne posiedzenie Społecznego Komitetu Obchodów 100-lecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości.

Więcej …
 

W dniu 1 maja 2018 roku odbyły się w całej Polsce manifestacje organizowane przez partie lewicowe i ruch związkowy. PPS zorganizowała swoją manifestację i złożenie wieńców na Placu Grzybowskim w Warszawie.

Więcej …
 

W dniu 30 kwietnia 2018 roku, w 68 rocznicę śmierci Kazimierza Pużaka, Wielkiego Socjalisty, grupa działaczy PPS złożyła kwiaty i zapaliła lampki na jego grobie, na warszawskich Powązkach.

 

99 lat temu, w dniu 23 kwietnia 1919 roku w Krakowie rozpoczęły się: XVI Zjazd PPS, XV Kongres PPSD, XVI Zjazd PPS zaboru pruskiego. Zjazdy podjęły decyzję o połączeniu się w jednolitą Polską Partię Socjalistyczną. Przyjęto zasadę parlamentarnej drogi do socjalizmu.