Nasza racja

Drukuj PDF

Jan Herman
Felieton - Moja Polska

Naszą rację na wielkiej szachownicy interesów spróbuję poddać klasyfikacji, uporządkowaniu. Potrzeba takiej klasyfikacji dojrzewała jakiś czas, a dziś mamy długą listę Napęczniałości, które z pąków przeistaczają się w fazę „kwiatu”. Nie zawsze kwiat staje się owocem, ale tu możemy być dobrej myśli. Maturzyści być może pamiętają, że Europa Środkowa, również jej nadwiślańska część, była zasobnym spichlerzem dostarczającym terenom za na zachód od Warty, Odry, na Pomorzu i i dalej na zachód, na Śląsk i Czechy – najpierw ziarno, a potem również ziemniaki, służyła też jako teren łowiecki. Urozmaiceniem tej oferty były grzyby i runo leśne oraz drewno.
Zaniedbywaliśmy też to, co owocowało jako „rewolucja techniczno-przemysłowa”. Niby nie odstawaliśmy, ale prawdziwy postęp generował żywioł teutoński i brytyjski, z niewielkim „dopiskiem” Italii. Nauczyciele uczyli nas dualizmu ekonomicznego, kompleksu wobec Zachodu. Na koniec – to nie Kraków, Wilno, Praga, Budapeszt, Zagrzeb, Dorpat, Lwów – ale uniwersytety zachodnie i protestantyzm wyznaczały  kierunki badań technicznych i filozoficznych.

* * *

Powoli  przemycam do Publiczności sens pojęcia HIPERSTRUKTURA. Zrodziło się ono u mnie z obserwacji różnicy między tzw. MIASTEM OSOBISTYM a tendencją kulturową do powszechności ustrojowej w postaci ustanowienia SOLIDARNEGO DOCHODU MINIMALNEGO.
Mentalnie wyrosłem – przy całej swojej wieśniaczości na humanizmie helleńskim, którego przeciwieństwem jest rzymskie-imperialne umiłowanie regulacji, kodeksów, procedur, algorytmów. Udawanka w tej sprawie jest widoczna gołym okiem. Tak zgłębiłem (chyba) dorobek europejskich Encyklopedystów, a przede wszystkim zalegające po kątach cywilizacji technicznej  resztki przyzwoitości, humanitaryzmu.
W ten sposób stałem się bolejącym nad marnościami, wciąż niezadowolonym. W mojej własnej ocenie stan, w którym Techniczność ma ustrojową przewagę nad pozostałymi ścieżkami: Wegetarną, Pionierską, Duchową. Napisałem na ten temat wiele tzw. notek. Nie opatrzyłem ich tytułem, publikacją. Straciłem przez to status Sumienia Publicystów. Chyba bezpowrotnie.

* * *

Mam to (nie)szczęście przyglądać się w skali laboratoryjnej rozkładowi Słowiańszczyzny, która umościła sobie w swoim czasie przestrzeń kulturowo-społeczną na pograniczu cywilizacyjnych ścieżek technicznej (Pleroma) i pionierskiej (Bohatyr).
Rak, który zżera Słowiańszczyznę jest dla niej śmiertelny. Pleromalny imperatyw „wciąż-doskonalenia” ma (chwilową na klika wieków) przewagę nad imperatywem Bohatyra (opiekuna surowego acz sprawiedliwego). Na upartego można tu użyć porównania religijnego między katolicyzmem-prawosławiem a judaizmem-chasydyzmem. Między kapłaństwem dorastającego Socjalizmu a rabinizmem popadającego w rozwścieczoną niemoc Liberalizmu.
W swej istocie najmłodszy cywilizacyjnie „rabinizm pozorancki” (który zdradził, otrząsnął się z dawno nieaktualnych proroctw) doznaje przemieszania z równie zdradliwą Monachomachią watykańską, bezskutecznie trwającą od Lutra w stanie ustawicznej „reformacji”.
Gdyby tylko Monachomachia przyjrzała się uważniej postaci Jezusa, który na jakiś czas zniknął z optyki bliskowschodniej (nazwano to okresem utajonym), między 12 a 30 rokiem życia, czyli w czasie jego dojrzewania jako Osoba. Czytelnika uprasza się o odfiltrowanie tego wątku z teologizmów i przyjęcie, że Jezus w tym „utajonym” okresie przeistoczył się z Człowieka Naturalnego w Obywatela, dokonało się to zaś w warunkach „stypendium osobliwego”, a ów „stypendysta” nabrał biegłości w samo kształtowaniu się na pograniczu Materii i Ducha (użyję obrazowego porównania do Nirwany, rodzaju wtajemniczenia-dharmy).

* * *

Powróćmy do rozważań o kryzysie-przesileniu Słowiańszczyzny. Z użyciem wspomnianej już różnicy między rabinizmem a kapłaństwem. To jest esencja sporu między rosyjskością a ukraińskością. Niech mnie tu uwiarygodnią częste rozważania meta-cywilizacyjne. Bo dopiero „inkluzja chasydzka” objaśnia w moim przekonaniu duchowy sens tego przesilenia. W ten bowiem sposób (znów sięgając po racje religijne) wspomóc można stoickie wręcz poświęcenie ukraińskiej Materii gospodarczej na rzecz Ducha mistycznego. Właśnie skojarzyłem w sobie poręczność społecznej instytucji Starca  (starczestwa: patrz:  Sobór Świętych Starców).
Starczestwo W. Zełenskiego okazuje się jak dotąd wznioślejsze od tego, co reprezentuje A. Duda (obaj zgodnie zaangażowani w przeobrażanie mentalności środkowoeuropejskiej tropem anglosaskim). Kładę to na karb tego, że pierwszy z nich jako wyga sceniczny ma większe wyczucie teatralności całego tego spektaklu niż marny prawnik krakowski.
Wykorzystuje ich obu wprawiony w przeinaczeniach sztab Garnizonii, ustroju post-rzymskiego rozprowadzającego teraźniejszość Zamorszczyzny. Jest jasne, że mamy właśnie fazę układania się ze sobą racji chińskich (naznaczonych cywilizacyjnie duchowością) i anglosaskich (naznaczonych technicznością). Sprawy słowiańskie są tu marginalne i drugorzędne.
Chyba że tzw. Syjon okaże się przebieglejszy niż np. konfucjanizm.
Nasze w tym kontekście racje – mają śladowe znaczenie. Więc po co nam to całe zaangażowanie w roli apostoła i rzecznika Ukrainy…?

Jan Herman

 

Wydanie bieżące

Recenzje

„Przemoc, pokój, prawa człowieka” to książka Jerzego Oniszczuka wydana co prawda w roku 2016, niemniej jej aktualność w ostatnich latach okazała się niezwykle ważna, dotyczy bowiem filozofii konfliktu i dopuszczalności przemocy, co autor wyraźnie podkreśla we wstępie.

Więcej …
 

Książka „Chiny w nowej erze” jest kwintesencją działań naukowych i publicystycznych dra Sylwestra Szafarza. Powstawała ona kilka lat. Jest chronologicznym zbiorem materiałów związanych z przemianami, jakie zainspirowane zostały przygotowaniami i skutkami 20. Zjazdu Krajowego KPCh.

Więcej …
 

Monografia  „Prawne i etyczne fundamenty demokracji medialnej” jest studium z zakresu ewolucji współczesnych demokracji i wskazuje na postępujący proces przenikania polityki i mediów, co znacząco wpływa na kształtowanie się nowych relacji człowiek – polityka w obliczu wolnego rynku i rewolucji technologicznej opartej o systemy cyfrowe. W pracy zostały poddane eksploracji i usystematyzowane zagadnienia, wartości i normy istotne dla zjawiska opisanej w literaturze kategorii społecznej – demokracja medialna.

Więcej …
 

 

 
 
 
 
 

Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 37 gości 

Statystyka

Odsłon : 7611001

Temat dnia

Wołyń to nie historia

W czasach Związku Radzieckiego na Ukrainie nie mówiono o zbrodni wołyńskiej, ale równocześnie aktywnie tępiono banderyzm i nacjonalizm. Po uzyskaniu niepodległości Ukraina wróciła do tych ideologii. Krytykowanie Bandery jest prawem karane. Do panteonu ukraińskiego weszły nazwiska zbrodniarzy odpowiedzialnych za ludobójstwo Polaków. Mają swoje ulice, pomniki, nauczanie w szkołach.

Więcej …

Na lewicy

W dniu 25 stycznia 2025 roku w Warszawie zebrała się Rada Naczelna PPS. Tematem głównym obrad była sprawa przyjęcia ostatecznych dokumentów organizacyjnych przed zbliżającym się XLV Kongresem Polskiej Partii Socjalistycznej.

Więcej …
 

W dniu 25 stycznia 2025 roku odbyła się w Katowicach konferencja „Blaski i cienie Polski Ludowej”. Została ona zorganizowana przez Stowarzyszenie Pokolenia, Stowarzyszenie Spadkobierców Polskich Kombatantów II Wojny Światowej, Polski Ruch Lewicowy i Kluby Myśli Polskiej.

Więcej …
 

W dniu 15 grudnia 2024 roku w Warszawie odbyła się konferencja sprawozdawczo-wyborcza organizacji warszawskiej PPS w ramach przygotowań do XLV Kongresu PPS.

Więcej …
 

W dniu 14 grudnia 2024 roku w Warszawie obradowała Rada Naczelna Polskiej Partii Socjalistycznej. Przedmiotem obrad były przygotowania do XLV Kongresu PPS na wiosnę 2025 roku, wybory prezydenckie w Polsce 2025 roku oraz problemy polityczne towarzyszące procesom porządkowania państwa po ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych.

Więcej …
 

W dniach 26-28 listopada 2024 roku w Nałęczowie pod przewodnictwem prof. Marii Szyszkowskiej odbyła się konferencja naukowa pt. „Piękno w czasie nieodczytanym”, w której uczestniczyło kilkudziesięciu pracowników nauki, dziennikarzy, działaczy społecznych z całego kraju.

Więcej …
 

Polska Partia Socjalistyczna uczciła w dniu 11 listopada 2024 roku Dzień Niepodległości - 106 rocznicę odrodzenia Państwa Polskiego po 123 latach rozbiorów.

Więcej …
 

W dniu 7 listopada 2024 roku przedstawiciele PPS z udziałem innych ugrupowań lewicy złożyli wieńce pod pomnikiem Ignacego Daszyńskiego, pierwszego premiera rządu jedności narodowej utworzonego z inicjatywy PPS przed 106 laty w Lublinie.

Więcej …
 

W dniu 30 października 2024 roku  profesor Andrzej Werblan ukończył 100 lat. Jest ostatnim żyjącym członkiem Rady Naczelnej Polskiej Partii Socjalistycznej (RN PPS) z lat 40-stych.

Więcej …
 

W dniu 29 października 2024 roku, w przededniu Święta Zmarłych, delegacja Polskiej Partii Socjalistycznej z sen. Wojciechem Koniecznym na czele złożyła kwiaty na grobie Kazimierza Pużaka na warszawskich Powązkach.

Więcej …
 

W dniu 26 października 2024 roku w Warszawie obradowała Rada Naczelna PPS.  Przedmiotem obrad było przyjęcie skorygowanego kalendarza przygotowań do XLV Kongresu zwyczajnego Partii, który planowany jest na I kwartał 2025 roku.

Więcej …
 

W dniu 17 października 2024 roku w Warszawie zebrało się Prezydium RN PPS. Podjęto zagadnie ni aktualne – sytuacji politycznej w kraju i uwarunkowań międzynarodowych.

Więcej …
 

W Warszawie w dniu 7 października 2024 roku odbyło się posiedzenie Rady Mazowieckiej PPS poświęcone zakończeniu ewidencji PPS na Mazowszu w związku z zaplanowanym na I kwartał 2025 roku Kongresem PPS.

Więcej …